Meteen naar de inhoud

Hoe maak je een podcast? Alles wat je moet weten

Wil je een podcast maken en weet je niet waar je moet beginnen? Maak dan een vliegende start met deze complete handleiding, boordevol onmisbare tips.

Podcasts zijn de afgelopen jaren enorm populair geworden. Wil je zelf een podcast maken, dan komt er veel op je af. Voorbereiden, apparatuur kopen en opnemen: waar begin je? 

Start je zomaar met podcasten, dat is de kans groot dat je vroeg of laat vastloopt. Misschien is je invalshoek te breed, heb je de verkeerde microfoon of verlies je de motivatie? Laat het zover niet komen. 

Ontdek in deze uitgebreide handleiding hoe je een succesvolle show bedenkt, maakt en promoot. Of je nu een bijzonder verhaal wilt vertellen of op een andere manier wilt communiceren met klanten. En of je nu beginner of gevorderde bent.

💡 Definitie. Wat is een podcast? Een podcast is een audio-uitzending die je via internet kunt downloaden en streamen. Vergelijk het met een radio-uitzending of hoorspel die je altijd en overal kunt afspelen. 

“Podcasting is als radio, maar dan beter omdat je het kunt luisteren wanneer je maar wilt.” 


I. Podcast beginnen, wat heb je nodig?

Voor het opnemen van een podcast heb je niet veel nodig. Met een goedkope microfoon en laptop kun je al aan de slag. 

Dit heb je minimaal nodig voor het maken van een podcast: 

Podcast maken met telefoon

Wil je eenvoudig een podcast opnemen met je smartphone, dan heb je dit nodig. 

Een smartphone met ingebouwde microfoon. De meeste smartphones hebben tegenwoordig ingebouwde microfoons van goede kwaliteit waarmee je een podcast kunt opnemen.

Een opname-app. Er zijn verschillende apps beschikbaar die je kunt gebruiken om audio op te nemen, zoals Voice Recorder & Audio Editor (voor iPhone) of Voice Recorder (voor Android). Deze apps kun je meestal gratis downloaden.

Een stille ruimte. Kies een rustige omgeving waar je geen last hebt van achtergrondgeluiden zoals verkeer of mensen die praten. Een stille ruimte zorgt voor een betere geluidskwaliteit.

Een goed onderwerp en gesprekspunten. Bedenk van tevoren waar je podcast over gaat en schrijf een aantal gesprekspunten op. Interview je iemand, bedenk dan vooraf een aantal goede vragen om het gesprek gaande te houden.

Eventueel een externe microfoon. Als je de geluidskwaliteit wilt verbeteren, kun je een externe microfoon aansluiten op je smartphone. Je kunt verschillende soorten microfoons gebruiken. Lavalier-microfoons bevestig je aan je kleding. Ook kun je een richtmicrofoon aansluiten, die omgevingsgeluiden vermindert.

Podcast maken met laptop

Je kunt ook meteen een podcast opnemen op je laptop. Dan hoef je geen audio te exporteren en kun je hem direct editen met een audiobewerkingsprogramma (DAW). Dit heb je nodig. 

  • Een laptop met USB-aansluitingen.
  • Eén of twee microfoons (afhankelijk van de aard van de podcast). 
  • Een opnameprogramma, zoals Audacity (gratis) of Reaper (voordelig)

Haal je deze apparatuur in huis, dan kun je al een podcast maken en monteren. 

Een goede USB-microfoon voor podcasting heb je tegenwoordig al onder de 100 euro. Ik gebruik zelf de ATR 2100x van Audio Technica. Deze microfoon klinkt ontzettend goed en heeft zowel een USB- als XLR-aansluiting. Hij kost slecht 89 euro.

Wil je de geluidskwaliteit verhogen, dan kun je op termijn een audio-interface aanschaffen. Die zijn er al vanaf 59 euro.

Lees verderop in deze handleiding welke apparatuur je nog meer kunt gebruiken. 

💡 Tip. Leer in 1 dag podcasten. Kom naar de Training Podcast Maken die ik geef bij Frankwatching.

Podcast maken met externe recorder

Een derde optie voor het opnemen van een podcast is een externe recorder. Deze apparaten zijn erg betrouwbaar en handzaam. Zo kun je op de populaire Rodecaster 4 microfoons aansluiten, en neem je op in CD-kwaliteit. Dit zijn meer goede modellen. 

Zoom H4n Pro. Deze draagbare recorder wordt door veel podcasters gebruikt, vanwege zijn uitstekende geluidskwaliteit en gebruiksgemak. Hij heeft 2 XLR-ingangen, waarop je externe microfoons kunt aansluiten.

Tascam DR-40X. Dit is een andere populaire draagbare recorder met twee XLR-ingangen en een ingebouwde microfoon. 

Roland R-05. Dit is een compacte en gebruiksvriendelijke recorder die goed werkt voor het opnemen van stemmen en muziek. Externe microfoons kun je aansluiten via een mini-jack ingang.

Sony PCM-D10. Dit is een hoogwaardige recorder met uitstekende geluidskwaliteit en geavanceerde opnamefuncties. 

Marantz Professional PMD-706. Dit is een recorder die speciaal is ontworpen voor podcasting. Hij heeft vier XLR-ingangen, een ingebouwde microfoon en veel aan te passen instellingen.

rode caster pro ii

💡 Tip. De Rodecaster Pro is een uiterst populaire podcastrecorder. Hij is gemakkelijk in het gebruik, klinkt fantastisch en je kunt tot 4 microfoons aansluiten. Ook kun je geluidseffecten onder drukknoppen zetten en gasten online of via bluetooth laten inbellen. Met dit ene apparaat beschik je over een complete podcaststudio. 

II. Planning en voorbereiding

Een podcast opnemen is niet zo moeilijk. Podcasten volhouden daarentegen wel. Het kost een hoop tijd en je hebt niet meteen succes. Begin daarom met een plan. Dit zijn de stappen. 

A. Kies onderwerp, ideale luisteraar en naam voor je podcast

Het kiezen van een geschikt onderwerp en ideale luisteraars is essentieel voor het succes van je podcast. De concurrentie is groot en je wilt je onderscheiden. Dit zijn belangrijke tips.

Breng je kennis en interesses in kaart. Waar weet je veel vanaf en word je warm van? Intrinsieke motivatie is onmisbaar voor het (blijven) maken van interessante en boeiende afleveringen.

Kies je ideale luisteraar. Denk goed na over wie je wilt bereiken met je podcast. Wie is je ideale luisteraar en wat vindt hij of zij belangrijk? Een duidelijk beeld helpt je bij het bepalen van geschikte onderwerpen.

Doe onderzoek. Kijk kritisch naar bestaande podcasts in je niche. Is er ruimte voor een nieuwe invalshoek of afwijkende vorm? Ken je concurrenten en weet wat je anders of beter wilt doen.

Test ideeën. Praat met vrienden, familie en collega’s over je podcast-ideeën en vraag om feedback. Wat spreekt wel en niet aan? 

Houd het klein. Richt je op een duidelijke doelgroep en een concreet onderwerp. Dan spreek je sneller een toegewijd publiek aan en val je eerder op in een overvolle markt.

Wees flexibel. Pas het onderwerp of je ideale luisteraar aan als je merkt dat resultaat uitblijft. Het is belangrijk om open te staan voor feedback en aannames kunnen verkeerd zijn. 

Bedenk een naam. Het is lastig om een podcast te laten vinden. Denk daarom na over een pakkende naam, liefst met een zoekterm erin. Als mensen met dit woord zoeken bij Apple of Spotify kom je bovendrijven. 

💡 Uit de praktijk. Als marketeer maak ik meerdere podcasts, waaronder de SEO Podcast en de Muziekproducer Podcast. In beide namen staat bewust een zoekterm, om hem sneller te laten vinden via Google en populaire podcast directory’s. 

B. Maak een format en script voor je podcast

Een script helpt bij het maken van boeiende afleveringen. Zo schrijf je een script voor je podcast:

Bepaal een duidelijke structuur. Bedenk welke onderwerpen je wilt behandelen en structureer ze vooraf. Neem de luisteraar echt bij de hand. 

Gebruik bullets. Je kunt een script volledig uitschrijven, bullets gebruiken of beide manieren combineren. Voor de intro en outro van je podcast is uitschrijven vaak het beste. Die moeten goed en foutloos zijn. 

Schrijf in spreektaal. Wil je volledige passages uitschrijven? Doe dit dan in spreektaal om het natuurlijk te laten klinken. Schrijf alsof je het tegen een vriend hebt en vermijd te formeel taalgebruik.

Gebruik storytelling technieken. Maak je verhaal boeiender met storytelling-technieken. Begin met bijvoorbeeld met een sterk intro, gebruik anekdotes en voorbeelden en eindig met een duidelijke conclusie.

Wees beknopt. De meeste luisteraars hebben een beperkte aandachtsspanne. Probeer je verhaal daarom tussen de 20 à 30 minuten te vertellen.

Voeg cues toe. Maak je een verhalende podcast? Voeg dan cues toe in het script die overgangen, muziek en geluidseffecten markeren. Dan kun je daar een pauze laten vallen. 

Oefen en verbeter. Oefen het script hardop en pas aan waar nodig. Luister kritisch naar je stem en spreek duidelijk.

Volg je deze stappen consequent, dan trek je sneller de aandacht en houd je luisteraars langer vast.

podcast maken outline

Bedenk voor je gaat opnemen een outline voor je podcast. Dit is een gratis template van Milanote.

C. Kies de juiste apparatuur

Om een podcast te maken heb je niet veel nodig. Dit zijn onmisbare apparaten. 

Microfoon. De microfoon is het belangrijkste onderdeel van je podcast-studio. Je kunt kiezen uit verschillende types, zoals dynamische microfoons, condensatormicrofoons en USB-microfoons. Kies een microfoon die past bij je budget en opnamebehoeften.

Recorder. Om gesprekken op te nemen heb je een recorder nodig. Dit kan een goede smartphone zijn met een app, een laptop of een externe recorder zoals de geweldige Rodecaster Pro. 

Computer. Je hebt een computer nodig om je opnames te bewerken. Zorg ervoor dat je computer voldoende opslagruimte heeft en installeer een audiobewerkingsprogramma als Audacity, GarageBand of Reaper.

Audio-interface. Gebruik je een XLR-microfoon voor je opnames, dan kun je die niet direct op je laptop aansluiten. Hiervoor heb je een extra kastje nodig, een audio-interface. De audio-interface zet het signaal van de microfoon om in een digitaal signaal dat je computer kan opnemen. 

Gebruik je een USB-microfoon, dan is een audio-interface niet per se nodig. Hij zorgt wel voor beter geluid tijdens het mixen en minder vertraging (latency) tijdens het opnemen. 

Koptelefoon. Een koptelefoon is essentieel om de geluidskwaliteit van je opnames te controleren. Gebruik een koptelefoon om te luisteren naar je opnames terwijl je ze maakt en bewerkt. Zo hoor je eventuele fouten of ongewenste achtergrondgeluiden en kun je ze corrigeren.

Opnameruimte. Kies een stille ruimte om je podcast op te nemen. Vermijd ruimtes met veel echo of achtergrondgeluiden, zoals een drukke straat of een kamer met veel ramen.

Popfilter / plopkap (optie). Microfoons nemen bepaalde keelklanken harder op. Bekende voorbeelden zijn de p en s. Met een popfilter en plopkap verzacht je die harde keelklanken. Dit maakt monteren makkelijker en je stem klinkt beter. 

Met de Rode DeadCat Go windkap voorkom je dat de wind je buitenopnames verpest.

Met de Rode DeadCat Go windkap (goede naam!) voorkom je dat de wind je buitenopnames verpest.

III. Opnemen en produceren

Het is de hoogste tijd om je podcast op te nemen en te monteren. Dit zijn de stappen. 

A. Tips voor goede podcast-opnames

Hoe goed je je ook voorbereidt, als je podcast niet professioneel klinkt haken luisteraars af. Dit zijn tips voor het maken van goede opnames voor een podcast:

Kies een stille locatie. Kies een locatie met zo min mogelijk achtergrondgeluiden en vermijd plekken met veel echo’s. Een stille kamer met geluidsabsorberende materialen – zoals dikke gordijnen en vloerbedekking – is het beste.

Gebruik een goede microfoon. Een goede microfoon is essentieel om je stem helder en duidelijk op te nemen. Een fijne podcastmicrofoon koop je al voor 100 euro. 

Stel opnamevolume goed in. Geluid wil je niet te hard en niet te zacht opnemen. Stel de meter op je opname in op -7 dB. Dan heb je ruimte voor uitschieters, als je hard lacht of wat te dicht op de microfoon zit. 

Test het geluid vooraf. Neem echt de tijd om het geluid te testen voor je begint met opnemen. Test de microfoon, de opnameruimte, de geluidsniveaus en de kwaliteit van de opname. Dit voorkomt matige of zelfs mislukte opnames, dus doe dit echt.

Gebruik een hoofdtelefoon. Gebruik een hoofdtelefoon tijdens het opnemen om eventuele ongewenste achtergrondgeluiden te detecteren. Het helpt je ook om je concentratie te behouden en om afleiding te voorkomen.

💡 Belangrijk! Neem je een podcast online op, bijvoorbeeld via Google Meet of Zoom? Zet je speakers dan altijd uit en luister naar de gast via een koptelefoon. Staan je speakers aan, dan neemt je microfoon ook het geluid van de gast uit de speakers op, als hij of zij spreekt. Dit geeft een ongewenst effect. 

B. Bewerk en monteer audio

Na het opnemen van de podcast kun je opname bewerken. Bijvoorbeeld om ongewenste delen te verwijderen of het geluid te verbeteren. 

Gebruik een bewerkingsprogramma (Digital Audio Workstation, DAW) als Audacity, Reaper of GarageBand om het geluid te egaliseren en om eventuele ruis of achtergrondgeluiden te verminderen. Dit zorgt voor een professionele en goed klinkende podcast.

Podcast maken en mixen met Reaper.

Reaper is een betaalbare en intuïtieve DAW.

Let hierop bij het bewerken van audio voor je podcast

Volume. Zorg ervoor dat het volume van de stemmen consistent is en dat het niet te luid of te zacht is. Dit kan je doen door het gebruik van compressie, EQ en normalisatie.

Achtergrondgeluiden. Verwijder achtergrondgeluiden zoals ruis of echo. Gebruik een noise reduction tool om dit te doen.

Pauzes. Verwijder onnodige pauzes en stiltes, vooral als er geen spraak is. Dit helpt om de podcast vlotter te laten verlopen en houdt de aandacht van de luisteraar vast.

Uuuhs en kuchjes. Met een uuuuuuh gun je jezelf als spreker bedenktijd. Bij het monteren kun je die uuuhs verwijderen. Ook kun je kuchjes en smakgeluiden wegknippen. 

EQ. Gebruik een EQ Plugin om het geluid te verbeteren en bepaalde frequenties te versterken of te verzwakken. Dit helpt om de stemmen helderder te maken en de podcast beter te laten klinken.

Overgangen. Zorg voor een goede overgang tussen verschillende stukken van de podcast, zoals intro’s, outro’s en advertenties. Dit kan bijvoorbeeld door gebruik van crossfades.

Normalisatie. Normaliseer het geluid om ervoor te zorgen dat alle delen van de podcast ongeveer hetzelfde volume hebben.

Test het geluid. Luister naar het bewerkte geluid op verschillende apparaten om er zeker van te zijn dat het goed klinkt.

De kwaliteit van je opname is het belangrijkste bij het monteren. Hoe beter de opnamekwaliteit, hoe minder je hoeft te editen en hoe beter het eindresultaat klinkt.

C. Muziek en geluidseffecten toevoegen

Aan een podcast kun je verschillende soorten muziek- en geluidsfragmenten toevoegen. Ze versterken de luisterervaring en laten de boodschap van je podcast beter over komen. Dit zijn enkele suggesties:

Intro- en outromuziek. Gebruik muziek aan het begin en einde van de podcast om de luisteraar te verwelkomen en afscheid te nemen. Kies muziek die past bij de toon en stijl van je podcast.

Achtergrondmuziek. Voeg muziek toe die als achtergrond kan dienen tijdens het bespreken van een onderwerp, bijvoorbeeld tijdens een interview of het vertellen van een verhaal. Het kan de sfeer versterken en de podcast dynamischer maken. Zet achtergrondmuziek niet te hard. 

Geluidseffecten. Gebruik geluidseffecten om bepaalde momenten in de podcast te benadrukken of om een punt te maken. Bijvoorbeeld een korte muzikale cue als overgang tussen onderwerpen, of een dramatisch geluidseffect om een punt te illustreren. Dit gebeurt voortdurend in true-crime podcasts. 

Fragmenten uit interviews. Bij een verhalende podcast kun je korte fragmenten uit interviews laten horen. Vaak vertelt een voice-over het grote verhaal en verdiept en illustreert de maker dit met interviewfragmenten.

💡 Belangrijk! Let op dat je altijd de auteursrechten controleert bij het gebruik van muziek- en geluidsfragmenten. Zorg ervoor dat je toestemming hebt om deze fragmenten te gebruiken.

💡 Tip! Download gratis muziek- en geluidsfragmenten bij Pixabay

IV. Publicatie, distributie en promotie

Is je podcastaflevering klaar, dan wil je hem natuurlijk delen met de wereld. Dit doe je als volgt. 

A. Kies een podcasthostingplatform

Je hebt podcasthostingplatform nodig om je podcast te distribueren naar verschillende podcast-apps zoals Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts.

Bij veel platforms moet je betalen voor de hosting. Bij Spotify for podcasters (voorheen Anchor) kun je je podcast gratis uploaden en verspreiden. Houd er wel rekening mee dat je data dan op een Amerikaanse server staat. Volgens de AVG mag dit officieel niet. 

Zoek je een geschikt podcasthostingplatform, let dan op zaken als betrouwbaarheid, support en analytische gegevens. Uiteraard spelen de kosten ook mee. 

In Nederland is Springcast actief en bij deze partij kun je je vragen in je eigen taal stellen. Ook bewaart deze partij zijn data op Europese servers. 

💡 Tip. Onlangs interviewde ik Springcast-oprichter Nico Oud. Beluister mijn interview met het hem bij Frankwatching. 

spotify for podcasters

Met Spotify for podcasters (voorheen Anchor.fm) kun je gratis je podcast hosten en delen met de wereld.

B. Maak een RSS-feed en upload afleveringen

Om je podcast automatisch te verspreiden heb je een RSS-feed nodig. Dit is een XML-bestand met informatie over je podcast bevat, zoals de titel, de beschrijving, afbeelding etc.

RSS is een gestandaardiseerde manier om informatie te delen met podcast-apps en directories, zodat ze je podcast kunnen vinden en weergeven.

Zodra je je podcast op een hostingplatform plaatst, maakt de hostingprovider automatisch een RSS-feed aan. Meld je deze RSS-feed bij verschillende podcast-apps en directories? Dan kunnen luisteraars jouw podcast voortaan eenvoudig vinden en beluisteren. Ook krijgen abonnees een signaaltje als er een nieuwe aflevering online staat. 

Bied podcast aan bij de juiste kanalen

Uiteraard wil je dat je podcast te vinden is bij alle grote kanalen, zoals: 

  • Apple Podcasts (iTunes)
  • Stitcher
  • SoundCloud
  • YouTube
  • Spotify
  • Google Play Store

Een RSS-feed maakt dit mogelijk. Afhankelijk van de dienst kun je een account aanmaken en je RSS-feed en podcastgegevens opgeven. 

Voor YouTube kun je een videoversie van de podcast maken. Monteer bijvoorbeeld een herhalende videoloop onder de audio. Dan kunnen YouTubers via dit kanaal naar de video luisteren. 

C. Promoot je podcast via sociale media

Een podcast maken is niet zo moeilijk en de concurrentie is groot. Wil je opvallen dan moet je je show promoten. Bijvoorbeeld zo. 

Trailer. Maak een korte trailer van ongeveer 1-2 minuten die de toon zet voor je podcast en je publiek laat weten waar je podcast over gaat.

Afbeeldingen. Ontwerp aantrekkelijke plaatjes voor je podcast, zoals een banner of afbeeldingen voor sociale media. Goede plaatjes trekken de aandacht en laten je publiek weten waar ze naar kunnen luisteren.

Intro/outro. Maak een unieke en herkenbare intro en outro voor je podcast. Die kun je ook gebruiken voor promotie op bijvoorbeeld YouTube of via SoundCloud. 

Sociale media. Gebruik sociale media om je podcast te promoten en je publiek te bereiken. Maak een Facebook-pagina, Twitter-account en/of Instagram-profiel voor je podcast en deel regelmatig updates en nieuws over afleveringen.

Nieuwsbrief. Maak een nieuwsbrief voor je podcast en stuur luisteraars regelmatig updates over nieuwe afleveringen en ander nieuws.

Gastbloggen. Schrijf gastberichten voor blogs en websites die zich richten op uw doelgroep en promoot uw podcast daarin. Dit kan helpen om uw publiek te vergroten en meer luisteraars aan te trekken.

Advertenties. Overweeg om advertenties te plaatsen op sociale media, in nieuwsbrieven of op andere websites om je podcast te promoten. Zo breng je hem onder de aandacht bij een groter publiek.

Geld verdienen en leads weven met je podcast.

V. Geld verdienen met je podcast

Geld verdienen met podcasting is lastig, maar niet onmogelijk. Dit zijn manieren om inkomsten te krijgen. 

Sponsorships. Je kunt geld verdienen door sponsorships aan te gaan met bedrijven die passen bij je podcast en doelgroep. Dit kan variëren van een korte advertentie aan het begin of einde van de aflevering tot een meer uitgebreide gesponsorde inhoud.

Premium Content. Je kunt ook geld verdienen door extra content te maken en deze alleen beschikbaar te maken voor betalende abonnees. Dit kan bijvoorbeeld een exclusieve aflevering, behind-the-scenes materiaal of toegang tot een community zijn.

Crowdfunding. Je kunt luisteraars vragen om financiële ondersteuning via crowdfundingplatforms als Patreon, Kickstarter of Petje af. Geef bijvoorbeeld exclusieve content of korting aan supporters die je financieel ondersteunen.

Live Events. Je kunt geld verdienen door het organiseren van live podcastevenementen of het deelnemen aan conferenties. Dit kan variëren van live-opnames met een publiek tot het hosten van een panel of workshop.

Merchandise. Maak merchandise bij je podcast, zoals T-shirts, stickers of andere producten. Zo werf je inkomen en vergroot je tegelijkertijd je merkbekendheid.

Werf leads en klanten

Een podcast is ook een effectieve manier zijn om leads te werven voor je bedrijf. Je bereikt je doelgroep op een persoonlijke manier en ‘verkoopt zonder te verkopen’. Dit zijn waardevolle tips. 

CTA’s. Gebruik calls-to-action (CTA’s) in je podcast en moedig luisteraars aan contact met je op te nemen of om meer informatie te krijgen over je aanbod.

Gasten. Nodig gasten uit die je verder kunnen helpen en voor wie je aanbod interessant is. Als ze de podastaflevering delen, bereik je nieuwe potentiële klanten. En misschien worden ze wel ambassadeur? 

Niche-onderwerpen. Focus op niche-onderwerpen die relevant zijn voor je doelgroep en die je expertise benadrukken. Zo positioneer je je als een autoriteit en mensen doen het liefste zaken met experts.

Promotie. Promoot je podcast op social media en andere online platforms om meer luisteraars aan te trekken. Gebruik deze kanalen ook om contactgegevens te verzamelen van luisteraars die geïnteresseerd zijn in je producten of diensten.

Door deze technieken te gebruiken kun je leads werven en tegelijkertijd je merk opbouwen, je naamsbekendheid vergroten en (potentiële) kopers informeren en inspireren.

VI. Groei en verbeter

Een podcast is nooit af en je kunt hem altijd beter maken. Dit zijn daarbij de stappen. 

Stap 1. Analyseer luistercijfers en feedback

Leer je luisteraars echt kennen. Door het analyseren van de statistieken van je podcast, weet je beter waar ze vandaan komen, en hoe en wanneer ze naar je podcast luisteren. Hoe beter je je luisteraars kent, hoe beter je de inhoud op hun behoeften en interesses af kunt stemmen.

Verbeter de inhoud. Onderzoek welke afleveringen populair zijn en welke minder. Dit helpt bij het identificeren van de sterke en zwakke punten van je podcast.

Laat je publiek groeien. Kijk naar je marketinginspanningen en ontdek wat wel en niet werkt.

Verbeter je SEO. Door zoektermen bewust in titels en omschrijvingen te verwerken, ben je beter vindbaar in Google. Onderzoek of dit werkt (bijvoorbeeld via Google Analytics) en hoe je SEO nog beter in kunt zetten. 

Stap 2. Plan nieuwe afleveringen en gasten

Continuïteit is belangrijk voor je podcast. Dit zijn tips om je te helpen bij het inplannen van nieuwe afleveringen. 

Maak een contentkalender. Zo heb je altijd onderwerpen op voorraad en een duidelijke planning.

Stel realistische doelen. Stel realistische doelen voor het aantal afleveringen dat je per week of maand wilt publiceren. Leg de lat daarbij niet te hoog en begin bescheiden. 

Houd rekening met belangrijke data en evenementen. Plan afleveringen rond belangrijke data of evenementen die relevant zijn voor het onderwerp van je podcast. Bijvoorbeeld een groot sporttoernooi of een onmisbare beurs. 

Benader gasten. Wil je gasten uitnodigen voor je podcast, benader ze dan ruim van tevoren en zorg dat ze beschikbaar zijn op de afgesproken tijden. Maak ook zo duidelijk mogelijk wat je van ze verlangt. 

Neem de tijd voor de voorbereiding. Plan voldoende tijd in voor de voorbereiding van elke aflevering, zoals het uitwerken van onderwerpen, het schrijven van een script of het regelen van gasten.

Stap 3. Experimenteer met nieuwe formats en technologieën

Er zijn veel nieuwe formats en technologieën waarmee je als podcaster kunt experimenteren om extra op te vallen en meer luisteraars te trekken. Dit zijn voorbeelden. 

Interactieve podcasts. Met interactieve podcasts kunnen luisteraars bijdragen aan de inhoud van de aflevering, bijvoorbeeld door vragen te stellen die je in de volgende aflevering beantwoordt.

Live podcasts. Live podcasts kunnen worden uitgezonden via platforms zoals Facebook Live of YouTube. Luisteraars kunnen live kunnen reageren en deelnemen aan de discussie.

360 graden audio. Met 360 graden audio kunnen luisteraars het geluid in alle richtingen horen, waardoor ze zich midden in de actie bevinden. Deze techniek kun je gebruiken voor bijvoorbeeld live concerten of sportevenementen.

Kunstmatige intelligentie. Kunstmatige intelligentie (AI) kun je onder gebruiken om spraak uit podcastafleveringen automatisch om te zetten in tekst. Dit scheelt veel tijd en verbetert de vindbaarheid van je podcast (SEO).

Podcasts in virtual reality. Met virtual reality kunnen luisteraars zich volledig onderdompelen in de podcast door middel van een VR-headset. Je kunt de techniek bijvoorbeeld gebruiken om historische gebeurtenissen of wetenschappelijke experimenten op een interactieve manier te presenteren.

Door te experimenteren met nieuwe formats en technologieën onderscheid je je ten opzicht van andere podcasts, en bied je luisteraars een unieke ervaring. 

Podcast maken: begin vandaag nog!

Gefeliciteerd! Je hebt nu alle kennis en tools in handen om je eigen podcast te maken. Vertel je verhaal, wees creatief en inspireer anderen. Als je het met passie doet zijn er altijd mensen die willen luisteren.

Tot slot wil ik je aanmoedigen om door te zetten. Het maken van een podcast kan een uitdaging zijn, maar het is de moeite waard. Met toewijding en doorzettingsvermogen maak je een podcast die je eigen leven verrijkt, én die van je luisteraars verrijkt.

Dus waar wacht je nog op? Begin vandaag met het maken van je eigen podcast en laat je stem horen!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *